Zoek en vind jouw Job in de Mobiliteit

Meeste Jobs, beste baan.

MobilityJobs.be
Op zoek naar een nieuwe uitdaging in de Mobiliteit?
De meeste jobs, de beste baan
MobilityJobs.be
De toekomst ligt voor jou open!
Snel zoeken

Autosector maakt zwak gebruik van digitale media

Dat meldt Educam na een online onderzoek naar het niveau van digitalisering van de Belgische autosector. Hiervoor werd een vragenlijst naar 4200 e-mailadressen verstuurd uit het interne klantenbestand van Educam. 68 procent hiervan bevindt zich in Vlaanderen. 27 procent van de bedrijven zijn in Wallonië gehuisvest; 5 procent in het Brusselse gewest.

Onbenut

Verder onderzoek naar effectief gebruik van de digitale kanalen toont aan dat de website als online brochure wordt beschouwd. Ook is deze nauwelijks aangepast aan smartphones. Het leadgenererend karakter ervan blijft onbenut. Toch is men zich er van bewust dat dit, samen met de sociale media, het belangrijkste verkoopkanaal is.

Met uitzondering van Facebook blijken deze sociale media onvoldoende gebruikt. Maar cijfers bewijzen de beperkte meldingen, wat wijst op onvoldoende kennis van deze media.

Het onderzoek legt ook bloot dat nauwelijks 20 procent van de bedrijven op eigen houtje aan marketing doet. Een even groot percentage beschikt zelfs niet over een marketingbudget.

Innoveren

De enquête legt ook enkele remmen bloot. Bedrijven die afgelopen twee jaar geen innovaties hadden doorgevoerd gaven voornamelijk aan dat er hier in hun bedrijfsomgeving slechts weinig over werd nagedacht. Daarnaast weten zulke bedrijven niet hoe ze innovaties kunnen doorvoeren, hebben ze geen opgeleid personeel en zien ze de meerwaarde ervan niet in.

Overschatting

Ook is er een overschatting van de eigen digitalisering: 68 procent van de autobedrijven geeft aan (zeer) akkoord te zijn met de stelling dat ze er al lang geleden mee gestart hadden moeten zijn. Dit wijst erop dat er al een zeker bewustzijn is, maar dat er tot dusver weinig ondernomen is. Alvorens over te gaan tot de vereiste opleidingen is extra sensibilisering nodig om bedrijven ervan te overtuigen om innoverende digitale acties te ondernemen. Pas dan zullen bedrijven beslissen om opleidingen te volgen die primordiaal zijn om hen vertrouwd te maken met de nieuwe soft- en hardware gerelateerd aan het potentieel van big data, CRM, sociale media, online marketing en change management.

Digital Auto Retail

Al deze aspecten samen met het uitbreiden en het verbeteren van het klantencontact en het gebruik van de verzamelde klantendata werden door Educam verwerkt in het Digital Auto Retail-programma (www.digitalautoretail.be). Dit zal de sector leren de opgestelde klantenprofielen te integreren in de bedrijfsstrategie, marketing en communicatie. Pas dan is de autosector klaar voor de inmiddels gedigitaliseerde consument.

The post Autosector maakt zwak gebruik van digitale media appeared first on Aftersales Magazine BE.

Bron

www.mobilityjobs.be gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close