Zoek en vind jouw Job in de Mobiliteit

Meeste Jobs, beste baan.

MobilityJobs.be
Op zoek naar een nieuwe uitdaging in de Mobiliteit?
De meeste jobs, de beste baan
MobilityJobs.be
De toekomst ligt voor jou open!
Snel zoeken

Column Pieter Van Bastelaere: Schrapt Europa 3,5 miljoen job’s in de aftermarket?

Hoe komt dit? OBD staat voor On-Board Diagnostics en is een gestandaardiseerde gegevenspoort om een wagen met een computer te verbinden. De automonteur krijgt zo rechtstreeks toegang tot het digitale brein van de wagen. Zonder deze OBD-stekker kan de onafhankelijke aftermarket geen wagens meer diagnosticeren en herstellen. Deze stekker is dus onontbeerlijk voor het voortbestaan van de aftermarket.

De onafhankelijke aftermarket telt in Europa zo’n 500.000 kmo’s die in totaal ongeveer 3,5 miljoen mensen tewerkstellen. Maar niet alleen de kmo’s hebben de OBD-stekker nodig om voertuigen te diagnosticeren, ook de consument heeft er baat bij. Dankzij de OBD-stekker concurreren de merkdealers met de onafhankelijke garagehouders voor het onderhoud en de reparatie van de wagens. Gevolg? De automobilist kan kiezen uit meer onderhouds- en herstelbedrijven.

Wat zijn de gevolgen als Europa in zijn definitieve wettekst geen OBD-stekker meer verplicht?

  • Sommige constructeurs willen de OBD-poort sluiten wanneer de wagen rijdt. Monteurs zullen wagens niet meer kunnen diag-nosticeren als ze ermee moeten rijden om de oorzaak van het defect te vinden.
  • Sommige autofabrikanten willen enkel nog gegevens over de uitstoot delen en de onafhankelijke aftermarket zal geen wagens meer kunnen onderhouden of herstellen.
  • De constructeurs zullen het eigendomsrecht op de gegevens opeisen, wat indruist tegen de huidige tendens van Europa om data open te stellen.
  • Multimerkengarages zullen afhankelijk worden van de autofabri-kanten voor de voertuiggegevens en de diagnoseapparatuur.

Het Europees Parlement zorgde ervoor dat de OBD-stekker en het recht op onderhouds- en herstelinformatie via amendementen werd opgenomen in de ontwerptekst, maar het is allerminst zeker dat die amendementen de finale versie zullen halen. Traxio vraagt nu uitdrukkelijk aan Europa om de OBD-stekker te behouden en om de voertuigfabrikanten te blijven verplichten om reparatie- en onderhoudsinformatie te verstrekken aan de aftermarket. Daarmee wil Traxio die 3,5 miljoen jobs in de aftermarket
én de consument zo goed mogelijk beschermen.

The post Column Pieter Van Bastelaere: Schrapt Europa 3,5 miljoen job’s in de aftermarket? appeared first on Aftersales Magazine BE.

Bron

www.mobilityjobs.be gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close